Kako biti sam svoje sreče kovač?

Ali po tihem sumite, da se vašemu otroku zdi, kot da v svojem življenju nima nič pod kontrolo? Imate občutek, da se (pre)hitro preda ali premakne tja, kamor zapiha veter? Se vam zdi, da ga pogosto prežema občutek nemoči in nemira? Veste, da lahko svojega otroka naučite pomembne življenjske lekcije, s katero bo razumel, je mogoče živeti tudi drugače in s polnimi jadri tudi, kadar ni vetra ali kadar le-ta piha v nasprotno smer? Področje prepoznavanja in zavedanja glede lastne kontrole nas stvarmi in lastnim življenjem bo otroka opremilo za vseživljenjsko plovbo, na kateri bo imel dovolj moči, samozavesti in samostojnosti, da male in velike izzive ukroti, da zmaga tudi takrat, ko bo večina njegovih vrstnikov morda že vrgla puško v koruzo.

Kako pa v vaši družini preživljate ta »korona-čas«, ki je za vse svojevrsten izziv? Kako se z vso to situacijo spopadajo vaši otroci? So mirni in osredotočajo na stvari v svojem življenju, na katere imajo vpliv, razmišljajo pozitivno ali ste jim podira svet, jih stiskata panika in nelagodje? Svoje otroke lahko naučite nadzora nad njihovim življenjem neglede na to, kakšno le-to ta trenutek je. Če jih tega ne učite, bodo pač prosto po Prešernu povzemali različne vzorce, vedenja in mišljenja iz družine in okolice.  Veste, da je vsak človek svoje sreče kovač in da se vzgoja »teh kovačev« prične že v plenicah, ne šele v puberteti? Morebitno vlogo žrtve lahko prav vsak otrok preseže, če le ima ob sebi dobrega mentorja (vas ☺ ) in čuti vašo podporo.

Že uporablja vaš otrok KROG NADZORA?

Ko verjamemo, da lahko bolj obvladamo svojo okolico, delamo bolje, smo manj tesnobni in srečnejši. Čeprav morda prav vedno ne bomo imeli nadzora oziroma kontrole nad čisto vsem (pravzaprav je to tudi dobro, saj smo konec koncev le ljudje ☺ ), je izredno pomembno, da ozavestimo, kje v življenju lahko nadzor imamo in kje lahko krila sproščenosti pač le razpremo, ker nadzora nimamo oziroma ne moremo imeti. Običajno ljudje delujemo ravno obratno in tega nevede učimo tudi lastne otroke. In sicer radi stvari, nad katerimi imamo celoten ali delen nadzor, prepuščamo drugim ali naključju, pri tistih, kjer nadzora nimamo, pa zganjamo paniko, vik in krik ter dramatiziramo. Naj bo odslej drugače v vaši družini drugače. Predstavite svojemu otroku univerzalno orodje Krog nadzora, ki mu bo pomagalo lažje prestopiti marsikatero oviro.

Vaš otrok bo s Krogom nadzora lahko ozavestil, kje lahko sam poskrbi za svojo srečo in kje lahko spusti neprijeten krč, ko je nadzor situacije nesmiseln, izguba energije in moči pa v  takšnem primeru ogromna.

Vaja gre takole:

  1. Otrok naj nariše na papir dva kroga. Enega velikega, znotraj tega pa še manjšega.
  2. V notranji del kroga naj napiše stvari, nad katerimi meni, da ima nadzor. Pri tem mu lahko pomagate z idejami in mu postavljate vprašanja, ki mu bodo odprla nove poti.
  3. V zunanji krog naj zapiše stvari, ki so v njegovem življenju izven njegovega nadzora. Tudi tukaj mu lahko date kak namig, če ga bo potreboval.

Po predstavitvi orodja ga motivirajte, da se ves teden poskuša osredotočiti na razširitev in izboljšanje stvari v notranjem krogu, tako da vanj dodaja še več stvari in situacij, nad katerimi ima nadzor.

Ker se življenjske naloge in izzivi ves čas menjajo, je zelo na mestu, če z otroki na začetku vsakega tedna pripravite tedenski Krog nadzora. Naj otrok ve, da ne mora vplivati na značaj ali voljo učitelja ali učiteljice, lahko pa vpliva na to, v kolikšni meri se bo potrudil in naučil določene snovi. To velja tudi za vas – lahko vplivate na to, da svoje delo opravite z odliko, ne morete pa vplivati za direktorjev odziv.

Deljenje dobrih stvari počasi spreminja svet na bolje. Naj vaši otroci Krog nadzora naučijo tudi svoje prijatelje in prijateljice ter sošolke in sošolce. S tem bodo dobili občutek, da soustvarjajo svet, v katerem živijo.

Čemu vse služi KROG NADZORA?

Krog nadzora je prekrasno orodje, ki skrbi tudi za otrokovo odpornost. Naučite svojega otroka, da se vedno, kadar je vznemirjen in se počuti izven nadzora, vpraša glede stvari, kje pa v dani situaciji nadzor vseeno (lahko) ima oziroma ga pridobi. To ga bo pomirilo, redna vaja Kroga nadzora pa bo iz njega naredila pravega mojstra nadzora.

Dejstvo je, da najbolje, da zaradi stvari, ki jih ne moremo nadzorovati, prenehamo skrbeti. Z našo (pre)veliko skrbjo situacija ne bo nič drugačna, s skrbmi izgubljamo le lastno moč in dragoceno energijo. Na vreme ali vlado ne moremo vplivati, zato je najbolje, da ju postavimo v zunanji del Kroga nadzora. No, razen, če nismo slučajno čarovnik ali minister. ☺  To čarovnijo potem lepo predajte otroku in v njo vključite stvari, ki gradijo del njegovega zunanjega in notranjega sveta.

Pogosto se izkaže, da ljudje, ki se bolj zavedajo, na kaj vse v resnici lahko vplivajo,  spremenijo svoj odnos in odziv tudi glede stvari, na katere nimajo vpliva. Celo dejanje priznanja, da smo od nečesa manjši, da ni del našega delokroga kontrole prinaša kar precejšnje olajšanje. To seveda velja tudi za otroke.

25 stvari, ki jih vaš otrok lahko v hipu obvladuje oziroma nadzoruje

No, skoraj v hipu! Malce prakse in dodanega zavedanja bo vseeno potrebno dodati tej juhi kontrole. ☺ Otroku lahko poveste ali prikažete, da vsak dan, teden, mesec in skozi vse leto lahko nadzoruje vsaj naslednjih 25 stvari. Pri nekaterih bo morda potreboval vašo pomoč, nekatere stvari bo za začetek morda obvladal le delno, a splača se iti na to pot:

  1. Kaj razmišlja,
  2. kaj govori,
  3. svoje vedenje,
  4. kaj bere,
  5. kakšno glasbo posluša,
  6. kakšne filme gleda,
  7. s kom se druži,
  8. svoje hobije,
  9. kako se oblači,
  10. kakšno frizuro ima,
  11. kako skrbi za svoje telo,
  12. kako skrbi za svojo higieno,
  13. komu posveča svojo pozornost,
  14. kako se odziva za izzive,
  15. kdaj je hvaležen,
  16. kdaj ste empatičen,
  17. kdaj prosi za pomoč,
  18. kdaj odpušča drugim,
  19. kako pogosto se smeji,
  20. svoje dihanje,
  21. svoj notranji govor,
  22. koga spušča v svoje življenje,
  23. kako se odziva na svoja čustva,
  24. na kaj se osredotoča ta trenutek,
  25. koliko truda vloži v kakšno stvar.

Stvari kar ne zmanjka! Dober občutek je to prebrati, kajne? Ko bo otrok slišal, na kaj vse lahko v svojem življenju vpliva, bo dojel, da le ni vse tako, kot drugi hočejo! 😉 

Otroku večkrat ponudite možnost izbire!

Možnost izbire namreč izjemno motivira.

Stopite za trenutek v otrokove čevlje in si predstavljajte, kako je biti otrok. Predstavljate si, koliko malo v resnici ima nadzora nad svojim življenjem. Ves čas so nad glavo neka pravila in zatem ocene. To zna biti dolgoročno res frustrirajoče, vsaj če ima opravka z nezrelimi ali odvečnimi pravili in kontrolo prav na vsakem področju.

Seveda je nadzor odraslih v precejšnji meri v otrokovo korist (oziroma naj bi bil), saj zagotavlja osnovno varnost, uči osnov vedenja, mišljenja, vedenja in še mnogo. A dajte otroku čim večkrat možnost izbire v določeni situaciji. To mu bo dalo več občutka svobode. 

Na primer, vprašajte ga: kaj bi jedel za večerjo – jogurt s sadjem ali polento? Ali bi še šel ven vozit s kolesom ali sprehajat? Ali bi zvečer prebrala Obutega mačka ali Pepelko? In tako dalje … 

Nekatere stvari pa otroku lahko (do)končno prepustite. Tako je morda čas, da mu pustite, da se obleče, kakor se želi, četudi je to po vašem mnenju neokusno ali klovnsko. Morda lahko stanje urejenosti njegove šolske torbe pa tudi sobe prepustite kočno le njemu? To vse je odsev njega in njegova življenjska šola. Pustite mu, da se sam uči – tudi iz izkušenj. V življenju jih bo še kako potreboval! Koliko lahko vaš otrok nadzoruje svoje življenje je delno odvisno tudi od vas. Na tej poti ga lahko podpirate ali pa ga zaustavljate.

Morda pa je čas, da za nekatere stvari prvič v življenju sploh dobi možnost nadzora?

Veste, da je dokazano, da tisti ljudje, ki verjamejo, da nimajo nadzora nad slabimi stvarmi, ki se jim zgodijo v življenju, sčasoma nehajo poskušati izboljšati svoje življenje in okoliščine – obupajo? Kaj ni to škoda?

Zato je res vredno otroka že ob prvih korakov učiti zavedanja glede nadzora! Del lastnega zavedanja nasploh in tudi glede lastnega vpliva na svoje življenje bodo otroci dobili tudi v otroškem motivacijskem dnevniku Sanjaj velike sanje, ki je zasnovan samo in prav za otroke med 6. in 12. letom, da bodo lažje svoje življenje zaživeli sanjsko. Ampak ne kot princese in princi, ampak kot oni sami avtentično in zares! 

Pred kratkim napisani prispevki

Te zanima še več iz te tematike? Poišči spodaj in preberi.
01/01/2021
8 učinkovitih starševskih ciljev, s katerimi si lahko zelo zelo olajšate vsakdanjik

Imate časa preveč, premalo ali ravno prav? Naj odgovorim kar namesto vas. ☺ To je retorično vprašanje za vse, ki vsak dan znova in vedno bolj hitimo. Včasih tako zelo, da samo še hitimo, da hitimo. Mimo prebujajoče se narave, mimo najdragocenejših odnosov, mimo vseh dežnih kapelj in sončnih žarkov, ki ustvarjajo mavrico … Pa […]

Preberi več
01/12/2020
7 načinov, kako otroku pomagati razviti pozitivno samopodobo in zaupanje vase

Pomislite, kako bi bilo, če bi vas kdo, ko ste bili še otrok učil pozitivne samopodobe, zaupanja in ljubezni vase. Kakšni, mislite, bi sedaj bili? Zagotovo še en odtenek bolj podobni svetlečemu utrinku, kot ste sedaj, kajne? Tudi jaz, čeprav lahko rečem, da sem bila in sem še obkrožena z ljudmi, ki me podpirajo, vidim, […]

Preberi več
02/11/2020
8 načinov, kako z otrokom lažje zgraditi dober odnos

Dokler nismo mame, sanjamo o tem, kakšen odnos bomo imele s svojim bodočim otrokom enkrat, ko bomo to postale. Zagotovo bo ta odnos harmoničen, odprt, poln dialogov in vsakodnevnega veselja. In skoraj zagotovo bo boljši, kot ga je naša mama imela z nami. 😉 Krasna in malce vzvišena teorija po rojstvu otroka kmalu pade na […]

Preberi več
01/10/2020
9 načinov, kako otroke naučiti pozitivnega, naprednega in produktivnega mišljenja

Poznate koga, ki ne bi želel, da bi njegovi otroci bili srečni, nasmejani, zdravi in polni upov za prihodnost? Jaz ne, čeprav vem, da nekateri starši bijejo hude osebne bitke, kar se lahko pozna tudi na odnosu z otrokom. A vendarle globoko v sebi in navzven vsi starši delujemo kakor le vemo in znamo za […]

Preberi več